Firmowe gry, czyli jak połączyć marketing z zabawą

Firmowe gry, czyli jak połączyć marketing z zabawą

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Wybór dobrego gadżetu reklamowego bywa trudny. Firmy często korzystają z najprostszych rozwiązań, jak notesy, długopisy i breloczki, a tymczasem warto postarać się o oryginalność.

Takim oryginalnym i wyjątkowym gadżetem może być reklamowa gra planszowa. To doskonałe połączenie marketingu i zabawy. Planszówki to forma rozrywki, która w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, więc taki upominek na pewno nie będzie kurzył się na półkach klientów. Każda rozgrywka będzie przypominała grającym o twojej firmie.

Dlaczego gra planszowa to dobry pomysł?

Gry planszowe z logo firmy stają się dziś coraz bardziej modnym i popularnym narzędziem marketingowym. Przy stosunkowo niskich kosztach, zachowują swoją użyteczność dla marki przez długi czas. Ludzie, którzy otrzymali grę w prezencie, chętnie w nią grają i pokazują ją innym, promując twoją markę całkowicie za darmo. Gry sprzyjają popularyzacji firmy przez produkt masowy i odpowiedni dla odbiorców w różnym wieku, dzięki czemu pozwalają na dotarcie do nowych grup docelowych. Taka forma reklamy nie jest też dla odbiorcy irytująca czy drażniąca, a pozytywne doświadczenia z rozrywki wpływają na miłe skojarzenia z marką.

Gra domino
(fot. Ryan Quintal / unsplash.com)

Znakowanie gotowej gry planszowej

Najmniej kosztowną opcją jest dodanie do gotowej gry elementów wizerunkowych firmy – logo i firmowych kolorów. Odpowiednio stylizuje się pudełko i komponenty gry. Można w ten sposób przygotować talię kart, zestaw domino albo klasycznego chińczyka.

W bardziej złożonym wariancie w grze można przerysować ilustracje albo stworzyć całkiem nowe komponenty i zaadaptować mechanikę do potrzeb firmy.

Najbardziej kosztowne i czasochłonne będzie przygotowanie nowej gry od podstaw. Ta opcja daje jednak największe możliwości stworzenia gadżetu spójnego z wizerunkiem firmy, nie tylko na poziomie wizualnym, ale także w samej rozgrywce i mechanikach gry.

Markowe Monopoly

Jedna z najpopularniejszych gier planszowych na świecie, czyli Monopoly, ma obecnie wiele wersji związanych z jakąś marką – Star Wars, Gra o Tron, Harry Potter, ale też Facebook czy grą wideo Fallout firmy Bethesda. Znaleźć można również edycje promujące polskie miasta (Kraków, Gdańsk, Toruń) lub kluby sportowe takie jak Legia Warszawa i KKS Lech Poznań.

Polska gra Monopoly
(źródło: pixabay.com)

IT Mafia dla Mail.ru

W klasycznej grze Mafia postacie zmieniono na złych hakerów i uczciwych pracowników – programistów, testerów oprogramowania, administratorów, kierowników biura itd. Zmieniono również okoliczności rozgrywki – akcja toczy się w dużej korporacji, podobnej do Mail.ru. Z opisu postaci w zasadach jasno wynika, jak wygląda praca różnych pracowników IT, więc gra w przystępny sposób dostarcza informacji o tym, jak wyglądają realia środowiska.

Nie tylko planszówki – advergaming

Producenci konsol nowej generacji PS5 dali użytkownikom nie tylko wspaniały sprzęt, ale także grę na start. I to nie byle jaką, bo urocza platformówka Astro’s Playroom prezentuje całą historię marki i wszystkie jej produkty, od pierwszej konsoli do jej najnowszej wersji. W tym wypadku gra jest w głównej mierze ukłonem w stronę graczy, którzy z marką związani są od lat. To swego rodzaju podziękowanie za wspólną podróż. Co nie zmienia faktu, że również nowi użytkownicy docenią firmową grę Sony.

Gra Astro's Playroom na PS5
(źródło: respawwn.com)

To doskonały przykład udanego i przemyślanego advergamingu, czyli wykorzystania gry wideo jako narzędzia marketingowego. Jednak nie wszystkie firmy mają takie możliwości technologiczne jak Sony, i stworzenie rozbudowanej gry będzie dla nich zbyt kosztowne.

Dla takich firm ciekawą i lepszą opcją będzie mini gra przeglądarkowa. Konsument, zamiast oglądać kolejną reklamę, może zagrać w prostą i odstresowującą grę. Takie rozwiązanie ma jeszcze dwie zalety:

  • automatyczne zbieranie danych na temat grającego, jak np. czas gry;
  • możliwość połączenia z promocją w social media.

Jeśli gra przypadnie użytkownikom do gustu, to chętnie podzielą się nią ze znajomymi i w ten sposób krąg odbiorców naturalnie się poszerzy, a wraz z nim zasięgi marki czy kampanii. Wszystkie elementy gry można dopasować do potrzeb firmy – tła, logo, interfejs, postacie, kolorystykę, dźwięki i muzykę, elementy animowane i oczywiście rozgrywkę. Możliwości są niemal nieograniczone. 

Poniżej kilka przykładów mini gier reklamowych.

  1. Kapsel Tymbarka. Platformówka, w której sterujemy kapslem, a nasze zadanie polega na omijaniu przeszkód i zbieraniu gwiazdek. Gra ma już dwie edycje i dostępna jest na stronie firmy.
  2. Gry Red Bulla. Red Bull tworzy gry zgodnie ze swoją polityką aktywnego i sportowego trybu życia – wyścigi, latanie samolotem, jazda motorem i wiele innych. Dla dzieci i dla dorosłych.
  3. Gry Kubusia i Kinder. Przykład gier skierowanych do najmłodszych. Kubuś na swojej stronie udostępnia gry związane z różnymi dziedzinami dziecięcego życia. Natomiast firma Kinder w swoich jajkach-niespodziankach umieszcza QR kody, które po zeskanowaniu pozwalają ożywić zabawki i przenieść je do wirtualnej rozgrywki w specjalnej aplikacji. W obu przypadkach gry mają charakter edukacyjny i stymulują rozwój dzieci.
  4. Noc na Zamku PZU. Gra promowała firmę PZU i jej zmiany wizerunkowe podczas Nocy Muzeów w Warszawie. Sposób prezentacji był wyjątkowy, ponieważ gra była wyświetlana na jednym z budynków Zamku Królewskiego, a gracze używali swoich telefonów do sterowania postaciami, których celem było zbieranie konkretnych elementów na planszy. Dodatkowo gra dawała możliwość grania ze znajomymi w zespole maksymalnie 6 osób.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Wpływ gadżetów reklamowych na budowanie marki i lojalność klientów
Wpływ gadżetów reklamowych na budowanie marki i lojalność klientów
Odkryj, jak gadżety reklamowe wpływają na kreowanie świadomości marki i tworzenie trwałych więzi z klientami.
Słodkie upominki – co wybrać do paczki dla kontrahentów?
Słodkie upominki – co wybrać do paczki dla kontrahentów?
Szykujesz prezenty firmowe dla kontrahentów? Sprawdź nasze rekomendacje dotyczące zawartości paczki upominkowej.
Nietypowy prezent na Dzień Kobiet – planszówka pełna piękna!
Nietypowy prezent na Dzień Kobiet – planszówka pełna piękna!
Gra planszowa na Dzień Kobiet? Czemu nie! Poznaj „Azul – Letni Pawilon”, grę dla miłośników piękna.
Ostatnie wpisy