Czego szukasz?

pomysł na...

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Wyjątkowy klient, czyli moc personalizacji

Dlaczego klienci lubią produkty personalizowane i jakie to może mieć korzyści dla firmy? Jakie są zasady musi spełniać udana personalizacja? Sprawdź.

Green Chameleon/unsplash.com

Producenci różnorodnych produktów rozumieją, jak ważne jest danie klientom możliwości tworzenia własnych unikalnych towarów, a także generowanie ofert zgodnych z gustami konsumenta.

Dzięki dostosowaniu produktu lub oferty do potrzeb klienta marki umacniają relację z nim i zwiększają sprzedaż. Ponadto personalizacja pomaga firmom wyróżnić swoje towary na tle konkurentów. Coraz więcej marek daje konsumentom możliwość stworzenia własnej wersji produktu, ale sukces takiego przedsięwzięcia leży w jasnym określeniu swoich celów i preferencji klientów, a także wyznaczeniu odpowiedniego zakresu personalizacji.

Dlaczego personalizacja to dobry pomysł?

Powodów popularności i skuteczności personalizacji produktów i usług może być wiele, jednak warto wskazać ten najprostszy i najbardziej oczywisty – oryginalność i unikalność to coś, co przyciąga nawet najbardziej wymagających klientów.

Personalizacja pozwala stworzyć produkt bliższy upodobaniom i sercom klientów oraz taki, z którym zbudują silniejszą więź. To z kolei przełoży się na trwalsze relacje z producentem i marką, a w efekcie na lepsze wyniki sprzedażowe. Za przykład niech posłuży tu Nutella. Jej unikatowe słoiki z personalizowaną etykietą wyprzedały się w niecały miesiąc w nakładzie 7 milionów.

(źródło: coca-cola.pl)

Proponowane dla Ciebie

Personalizacja ofert wykorzystuje informacje o kliencie zebrane podczas jego aktywności na stronie firmy. Dane o użytkownikach pomagają zrozumieć ich cele i zainteresowania. Aby zachować lojalność klientów i dobre relacje z nimi, trzeba być szczerym i wyjaśniać, które dane są wykorzystywane i jak wygląda proces ich przetwarzania.

Oferty dopasowane do odbiorcy to gwarancja dostarczania klientom informacji zgodnych z ich potrzebami i zainteresowaniami. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wykonania przez klienta jakiejś akcji, włącznie z tą najbardziej pożądaną, czyli zakupem proponowanego produktu lub usług.

Obecnie praktycznie każdy sklep zapamiętuje wybory i aktywność klientów i podpowiada zakup produktów z tej samej kategorii lub o podobnej tematyce. 

Personalizacja produktu

Jeśli chodzi o produkty, to możemy personalizować praktycznie wszystko – odzież i obuwie, biżuterię, meble, samochody, sprzęt elektroniczny, książki, a nawet produkty spożywcze. Trzeba zauważyć, że nie jest to nowy trend. Firmy w swoich kampaniach i strategiach marketingowych wykorzystują personalizację już od 1971 roku. 

Buty dopasowane do Twoich potrzeb

Marka Adidas udostępnia swoim klientom narzędzie personalizacji obuwia, pozwalające wybrać kolorystykę butów i szczegółowe elementy ich wyglądu. Ogromny wachlarz możliwości daje sklep L37 – klienci mogą wybierać z 30 typów obuwia i dopasować ich kolor, materiał, fakturę, a za dodatkową opłatą dodać wyhaftowany napis. O krok dalej poszedł sklep Shoes of Prey, który oprócz koloru i materiału pozwala także na wybór rodzaju i wysokości obcasów oraz cholewki.

(źródło: l37.eu)

Personalizacja samochodów

Dealerzy samochodowi – BMW, Rolls Royce, Fiat, Hyundai, Seat itd. z reguły dają swoim klientom wiele opcji i możliwości. Kolor, wygląd wnętrza, tapicerka, felgi, koła, a nawet dostępne funkcje elektroniki to tylko niektóre z elementów, które możemy personalizować.

Biżuteria na Twój gust

Firma Lilou początkowo tworzyła tylko bransoletki. Klient mógł wybrać kolor rzemyka, kształt zawieszki, surowiec, z jakiego została wykonana, oraz dodać do swojego produktu grawerunek. Przez lata asortyment firmy się zwiększył, jednak każdy z dostępnych produktów nadal ma opcję personalizacji.

Podobne podejście do swojej biżuterii prezentuje Pandora, która daje możliwość wyboru modelu bransoletki, jej koloru oraz grubości i rodzaju zapięcia. Firma oferuje także wiele wariantów zawieszek i charmsów, które można dodawać do bransoletki, tworząc unikalny zestaw.

Personalizacja produktów spożywczych

W tym wypadku można tworzyć unikalne wzory opakowań, jak np. wspomniana Nutella i oczywiście Coca-Cola, która w sumie wypuściła już ponad 2 miliony spersonalizowanych etykiet, stając się światowym liderem w tej dziedzinie. Warto wspomnieć również kampanię „Share a Coke”, która dotarła aż do 80 krajów na całym świecie. W niektórych miastach klienci w specjalnych automatach mieli możliwość stworzenia butelki lub puszki z własnym napisem.

Ciekawym przykładem jest także Moje Musli, które pozwala stworzyć mieszankę musli z naszymi ulubionymi dodatkami. Klienci mogą skomponować mix bezglutenowy, dietetyczny lub na bogato.

(źródło: mojemusli.pl)

Zasady udanej personalizacji

Firmy, które chcą osiągnąć sukces, powinny przestrzegać kilku zasad personalizacji produktów.

1. Określenie celu

Cel musi być konkretnie sprecyzowany, poniewaz wpływa bezpośrednio na formę i zakres personalizacji. Niektóre firmy dążą do zwiększenia zaangażowania konsumentów i stworzenia sieci ambasadorów marki. Inne postrzegają personalizację pojedynczej linii produktów jako bezpośrednie źródło dochodów.

2. Określenie zakresu personalizacji

Niektóre firmy pozwalają swoim klientom stworzyć unikalny produkt na zamówienie z całym zestawem dodatkowych właściwości i cech, a wiele innych ogranicza się, np. do możliwości wygrawerowania imienia klienta na walizce. Są takie firmy, które przypisują personalizację tylko do kwestii wielkości lub designu, albo oferują swoim klientom możliwość łączenia kilku produktów w zestaw.

3. Stworzenie szablonu

Zamiast dawać klientom nieograniczone możliwości i całkowitą dowolność, lepiej zaprojektować prosty i przyjazny dla użytkownika szablon personalizacji produktu. Potencjalnych klientów można łatwo zniechęcić, jeśli proces tworzenia własnego projektu będzie zbyt skomplikowany i czasochłonny.

4. Zapewnienie systemu zwrotu towarów

Zasadniczo wszyscy klienci chcą mieć możliwość zwrotu zakupionego przedmiotu w rozsądnym terminie, zwykle 30 dni. Zapotrzebowanie na personalizację znacznie spada, gdy klienci mogą mieć problemy z reklamacją produktu.

 5. Dzielenie się projektami

Bardzo ważne jest, aby dać konsumentom możliwość dzielenia się swoimi dziełami z przyjaciółmi i rodziną. Na przykład firma North Face udostępniła galerię projektów kurtek Denali stworzonych przez klientów. Obecnie można pokusić się o dodanie hashtagu, którym klienci będą oznaczać swoje personalizowane projekty w social media.

Zdj. główne: Green Chameleon/unsplash.com

Naciśnij, by skomentować.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Te wpisy mogą Ci się spodobać

Gadżety reklamowe

Chcesz podarować odpowiedzialne gadżety reklamowe? Zapoznaj się z higienicznymi gadżetami.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
© 2021 Gadges.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone