Kiedyś uniformy były powszechne tylko dla pracowników kilku określonych zawodów. Dziś pojawiają się w wielu branżach i są ważnym elementem budowania silnego wizerunku marki oraz jedności zespołu.
Pod koniec lat 90. i na początku 2000 r. nikt nie myślał nie tylko o standardach korporacyjnych w kontekście ubioru, ale także o prostym fakcie, że ładny, schludny i jednolity strój pracowników może poprawić jakość pracy i postawy wobec firmy, zarówno ze strony samych pracowników, jak i klientów.
Obecnie wiele firm, zwłaszcza tych związanych z branżą usługową, używa już uniformów. Dobry strój powinien być wygodny, funkcjonalny i spójny z designem marki, a także spełniać wymogi BHP danego miejsca pracy.
Strój służbowy to coś więcej niż koszulka z nadrukowanym logo firmy. Musi spełniać kilka kryteriów, jeśli ma spełniać swoje podstawowe zadania. O czym więc trzeba pamiętać przy wyborze uniformu?
Strój firmowy musi być spójny z designem. Przy projektowaniu należy więc uwzględnić logo, kolor, styl czy font ewentualnych napisów – powinny być takie, jakich firma używa w swojej identyfikacji wizualnej.
Pracownikowi na magazynie nie będzie wygodnie w garniturze, a osoba obsługująca klienta w biurze raczej nie powinna mieć na sobie zwykłego T-shirtu. Każda praca jest inna, dlatego na różnych stanowiskach sprawdzą się różne uniformy. Pomyśl o zadaniach, jakie muszą na co dzień wykonywać Twoi pracownicy i spraw, by odzież służbowa ułatwiała im ich wykonanie.
W każdym miejscu pracy obowiązują jakieś zasady BHP i musisz o tym pamiętać. Jeśli pracownicy są narażeni na kontakty z ogniem, to uniformy nie mogą być wykonane z tkanin łatwopalnych, a jeśli pracują w niskich lub wysokich temperaturach, to ich stroje służbowe powinny być do tego dostosowane. Uniformy, ani żadne ich elementy, nie mogą zagrażać życiu lub zdrowiu pracowników.
W tym wypadku postaw na materiały wysokiej jakości od sprawdzonych producentów. Uniform musi być wytrzymały i solidny i wyglądać dobrze nawet po kilku praniach i kilku godzinach noszenia. Jeśli skorzystasz z tańszych tkanin, ryzykujesz podwójny wydatek – strój może szybko się zniszczyć i stracić schludny wygląd, a wtedy będziesz musiał zamówić nowy lub nawet wymienić uniformy wszystkich pracowników.
Zleć zaprojektowanie uniformu profesjonaliście, który uwzględni ostatnie trendy modowe i marketingowe. Stylowa odzież służbowa sprawi, że Twoi pracownicy będą ją nosić z dumą i poczują prestiż przynależenia do Twojej firmy. Co więcej, ładny uniform będzie lepiej odbierany przez klientów.
Ponieważ Twoi pracownicy będą chodzić w uniformach cały dzień, zadbaj o to, by były dla nich wygodne. Zwróć uwagę, czy materiał nie podrażnia skóry i czy przepuszcza powietrze. Jeśli specyfika Twojej działalności tego wymaga, to uwzględnij letni i zimowy wariant stroju służbowego.
Praktyka pokazuje, że wysokiej jakości odzież służbowa znacząco wpływa na motywację personelu, a także relacje z klientami. Dyscyplinuje pracowników, stwarza poczucie przynależności do firmy i pomaga budować jedność w zespole.
Profesjonalna odzież służbowa zwiększa poziom zaufania konsumentów i ich lojalność wobec marki. Wielu potencjalnych klientów, nie znajdując odpowiednich informacji lub towarów, woli pójść do konkurencyjnej firmy. Pracownik w uniformie jest bardziej widoczny, a co za tym idzie, klient chętniej zwróci się do niego po pomoc. To zwiększa szansę, że skorzysta z Twoich usług, zamiast uciekać do konkurencji.
Uniformy mogą też pełnić funkcję ochronną przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych i urazami w miejscu pracy. To także mobilna i nienarzucająca się reklama firmy. Gdy pracownik przemieszcza się w uniformie z firmowym logo, trafia ono do świadomości odbiorców i utrwala się w niej, a przy tym nie drażni ich nachalnością.
Dobrze wykonana odzież służbowa wywołuje pozytywne emocje w klientach i pozwala zdobyć sympatię własnych pracowników, co ostatecznie wpłynie najkorzystniej na Twój biznes. Ponieważ uniformy pomagają dyscyplinować i jednoczyć zespół, zwiększają także jego produktywność, co przekłada się na realne zyski.
Obecność logo i nazwy firmy na uniformie zwiększa rozpoznawalność Twojej marki i utrwala Twój wizerunek w świadomości aktualnych i potencjalnych klientów. Dziś różnorodność tkanin i faktur, a także stylów, pomaga stworzyć bardzo atrakcyjny i niezapomniany strój, co jest bardzo ważne, aby Twoja firma mogła wyróżnić się spośród dziesiątek podobnych, z tymi samymi usługami i towarami.
Stworzenie uniformu to wydatek, który się opłaci i nie warto na nim oszczędzać. Niestety, nadal wielu pracodawców uważa, że wystarczy kupić koszulkę i nadrukować na niej logo. Oczywiście można tak zrobić. Jeśli jednak zależy nam na tym, by uniformy faktycznie spełniały swoje zadanie i przynosiły realne korzyści, lepiej powierzyć ich zaprojektowanie profesjonaliście.
Zdj. główne: Nimble Made/unsplash.com