Uniknij wpadki! Jaki prezent podarować swojemu szefowi?

Uniknij wpadki! Jaki prezent podarować swojemu szefowi?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Wybór odpowiedniego prezentu prawie nigdy nie jest łatwym zadaniem, ale w pewnych sytuacjach może być szczególnie kłopotliwy. Tak jest właśnie z podarunkiem dla szefa.

Prezent dla szefa to zdecydowanie zadanie zespołowe, co wcale nie sprawia, że jego wybór jest łatwiejszy. Czasem ilu ludzi w zespole, tyle pomysłów i każdy chciałby postawić na swoim. Jednak zdarza się też tak, że nikt nie wie, co kupić szefowi i ostatecznie wszystko spada na jedną osobę, która musi wymyślić prezent, pozbierać pieniądze i jeszcze go kupić. Zostałeś tą osobą? Spokojnie. Jeśli podejdziesz do sprawy z odpowiednim nastawieniem i zastosujesz się do pewnych zasad, na pewno wybierzesz prezent idealny.

Kryteria wyboru prezentu

Aby wybór prezentu był łatwiejszy, musisz zebrać wcześniej jak najwięcej informacji o swoim przełożonym. Dzięki temu lepiej go zrozumiesz i będziesz mógł wybrać prezent zgodnie z jego preferencjami. Postaraj się odkryć, jakie ma hobby, co robi w wolnym czasie, co go bawi itd. Być może ktoś z pracowników może Ci w tym pomóc. Omów ze współpracownikami wszystkie możliwe opcje prezentów. Być może komuś powiedział dokładnie, czego chce.

Zastanów się też, jak szef odnosi się do swoich podwładnych. Czy to relacja czysto zawodowa, czy możesz uznać ją za koleżeńską? Jeśli szef nie utrzymuje bliskich relacji z pracownikami, to prezent powinien być bardziej formalny. W zespołach, w których panuje luźniejsza atmosfera, również prezent może być mniej formalny.

W każdej sytuacji cena prezentu powinna być średnia. Drogi prezent może wprawić szefa w zakłopotanie i być przyczyną niezręcznej sytuacji. Z kolei zbyt tani prezent najprawdopodobniej będzie postrzegany jako oznaka braku szacunku. Pamiętaj też, że zgodnie z zasadami etykiety biznesowej prezent musi być robiony grupowo. Osobiste podarunki dla szefa mogą być źle odebrane.

Kilka pomysłów

Przy wyborze prezentu lepiej niczego nie zakładać z góry i nie kierować się głównie płcią przełożonego. Szefowa może przecież interesować się samochodami, a szef hodować kwiaty w prywatnym ogrodzie. Kryteria wyboru powinny maksymalnie koncentrować się na indywidualnych cechach, nawykach i preferencjach szefa. Oto kilka pomysłów, które mogą się sprawdzić:

  • zestaw ekskluzywnych piór/długopisów. Osoba, która codziennie wypełnia wiele dokumentów, z pewnością doceni ten prezent. Możesz uzupełnić go eleganckim stojakiem na długopisy;
Eleganckie pióro do pisania
(fot. Bermix Studio / Unsplash)
  • alkohol z wyższej półki – dobre wino, koniak, whisky. Oprócz tego każdy prezent związany z alkoholem można uzupełnić ładnym zestawem szklanek lub kieliszków do konkretnego napoju. Upewnij się jednak wcześniej, czy Twój przełożony nie jest abstynentem;
  • jeśli szef jest kolekcjonerem, kup coś, co będzie pasowało do jego kolekcji. Wszystko zależy oczywiście od tego, co jest przedmiotem jego zainteresowania;
  • kosz podarunkowy pełen ekskluzywnych delikatesów, słodkości lub zdrowych, naturalnych przetworów – zgodnie z gustem szefa. Kosz podarunkowy to również świetny pomysł na prezent dla pracowników;
  • ekspres do kawy, elegancki młynek z zestawem różnych odmian ziaren;
Ekspres do kawy i dwie filiżanki
(fot. Di Bella Coffee / Unsplash)
  • piękny i elegancki serwis do herbaty z kolekcją herbat w różnych smakach;
  • elementy wystroju wnętrza – dekoracyjne fontanny, obrazy i fotografie, niezwykłe rzeźby i figurki, zegary, egzotyczne rośliny itd. Wszystko to, co będzie pasować do wystroju biura szefa;
  • ładne wydanie klasycznego dzieła literackiego lub książka z dedykacją od ulubionego autora/autorki.

Oczywiście dobrym pomysłem może być też każdy prezent związany z hobby szefa. Trzeba jednak uważać, bo łatwo podarować coś, co przełożony już ma lub wybrać nieodpowiedni prezent, jeśli nie znamy się na danej dziedzinie.

Jakich prezentów lepiej unikać?

Istnieje kategoria prezentów, których lepiej w ogóle nie dawać szefowi. Mogą powodować zakłopotanie i niezręczność, być dwuznaczne lub obraźliwe. W efekcie negatywnie wpłyną na relację szefa i zespołu, a jeśli to Ty wybrałeś prezent, to również na stosunek Twoich współpracowników do Ciebie. Lepiej więc nie dawać szefowi:

  • biżuterii – łatwo nie trafić w gusta, a przy tym biżuteria należy raczej do grupy prezentów zbyt drogich;
  • pieniędzy – to pójście na łatwiznę i najprostszy sposób, by pokazać brak zainteresowania i zaangażowania;
  • ubrań – w tym wypadku możesz nie trafić w gust lub rozmiar, poza tym ubrania to prawie zawsze nietrafiony pomysł;
  • perfum – nawet jeśli wybierzesz najdroższe perfumy, nie masz gwarancji, że spodobają się szefowi;
  • artykułów higienicznych, bielizny i rzeczy o intymnych podtekstach;
  • przyborów kuchennych i sprzętu AGD – może być szczególnie źle odebrany w przypadku szefowej;
  • karnetów na siłownię lub do klubu fitness – ani kobieta, ani mężczyzna nie docenią takiego prezentu, to swego rodzaju wytknięcie ich niedoskonałości;
  • przedmiotów o tematyce religijnej – wiara jest sprawą osobistą i tego typu prezenty są w bardzo złym tonie;
  • voucherów na warsztaty doskonalenia zawodowego – taki podarunek może być po prostu obraźliwy.

Mogą oczywiście istnieć wyjątki od tej listy. A jeśli zdecydujesz się kupić jeden z tych prezentów, pamiętaj, aby podejść do wyboru z należytą ostrożnością.

Dowolny podarunek powinna dopełniać kartka okolicznościowa ze stosownymi życzeniami. Możecie też zdecydować się na zamówienie tortu. Ważne jest, żeby nie zostawiać kwestii zakupu podarunku na ostatnią chwilę i pomyśleć o nim wcześniej.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać odpowiednią drukarnię internetową dla twojego biznesu
Jak wybrać odpowiednią drukarnię internetową dla twojego biznesu
Poradnik, który pomoże Ci rozważyć wszystkie ważne aspekty przy wyborze idealnej drukarni online dla Twojego biznesu. Dowiedz się, jakie są kluczowe czynniki przy wyborze usług drukarskich.
Nadruki na koszulkach jako forma promocji: Jak wykorzystać je w biznesie?
Nadruki na koszulkach jako forma promocji: Jak wykorzystać je w biznesie?
Nadruki na koszulkach stanowią skuteczną formę promocji w biznesie, pozwalając budować rozpoznawalność marki, angażować klientów i zwiększać świadomość.
Sztuka obdarowywania bliskich: Piękno dzielenia się miłością
Sztuka obdarowywania bliskich: Piękno dzielenia się miłością
Obdarowywanie naszych bliskich jest nie tylko gestem uprzejmości, ale także sposobem wyrażenia naszej miłości i wdzięczności. Sztuka obdarowywania polega na […]
Ostatnie wpisy