Firmowe gry, czyli jak połączyć marketing z zabawą

Firmowe gry, czyli jak połączyć marketing z zabawą

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Wybór dobrego gadżetu reklamowego bywa trudny. Firmy często korzystają z najprostszych rozwiązań, jak notesy, długopisy i breloczki, a tymczasem warto postarać się o oryginalność.

Takim oryginalnym i wyjątkowym gadżetem może być reklamowa gra planszowa. To doskonałe połączenie marketingu i zabawy. Planszówki to forma rozrywki, która w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, więc taki upominek na pewno nie będzie kurzył się na półkach klientów. Każda rozgrywka będzie przypominała grającym o twojej firmie.

Dlaczego gra planszowa to dobry pomysł?

Gry planszowe z logo firmy stają się dziś coraz bardziej modnym i popularnym narzędziem marketingowym. Przy stosunkowo niskich kosztach, zachowują swoją użyteczność dla marki przez długi czas. Ludzie, którzy otrzymali grę w prezencie, chętnie w nią grają i pokazują ją innym, promując twoją markę całkowicie za darmo. Gry sprzyjają popularyzacji firmy przez produkt masowy i odpowiedni dla odbiorców w różnym wieku, dzięki czemu pozwalają na dotarcie do nowych grup docelowych. Taka forma reklamy nie jest też dla odbiorcy irytująca czy drażniąca, a pozytywne doświadczenia z rozrywki wpływają na miłe skojarzenia z marką.

Gra domino
(fot. Ryan Quintal / unsplash.com)

Znakowanie gotowej gry planszowej

Najmniej kosztowną opcją jest dodanie do gotowej gry elementów wizerunkowych firmy – logo i firmowych kolorów. Odpowiednio stylizuje się pudełko i komponenty gry. Można w ten sposób przygotować talię kart, zestaw domino albo klasycznego chińczyka.

W bardziej złożonym wariancie w grze można przerysować ilustracje albo stworzyć całkiem nowe komponenty i zaadaptować mechanikę do potrzeb firmy.

Najbardziej kosztowne i czasochłonne będzie przygotowanie nowej gry od podstaw. Ta opcja daje jednak największe możliwości stworzenia gadżetu spójnego z wizerunkiem firmy, nie tylko na poziomie wizualnym, ale także w samej rozgrywce i mechanikach gry.

Markowe Monopoly

Jedna z najpopularniejszych gier planszowych na świecie, czyli Monopoly, ma obecnie wiele wersji związanych z jakąś marką – Star Wars, Gra o Tron, Harry Potter, ale też Facebook czy grą wideo Fallout firmy Bethesda. Znaleźć można również edycje promujące polskie miasta (Kraków, Gdańsk, Toruń) lub kluby sportowe takie jak Legia Warszawa i KKS Lech Poznań.

Polska gra Monopoly
(źródło: pixabay.com)

IT Mafia dla Mail.ru

W klasycznej grze Mafia postacie zmieniono na złych hakerów i uczciwych pracowników – programistów, testerów oprogramowania, administratorów, kierowników biura itd. Zmieniono również okoliczności rozgrywki – akcja toczy się w dużej korporacji, podobnej do Mail.ru. Z opisu postaci w zasadach jasno wynika, jak wygląda praca różnych pracowników IT, więc gra w przystępny sposób dostarcza informacji o tym, jak wyglądają realia środowiska.

Nie tylko planszówki – advergaming

Producenci konsol nowej generacji PS5 dali użytkownikom nie tylko wspaniały sprzęt, ale także grę na start. I to nie byle jaką, bo urocza platformówka Astro’s Playroom prezentuje całą historię marki i wszystkie jej produkty, od pierwszej konsoli do jej najnowszej wersji. W tym wypadku gra jest w głównej mierze ukłonem w stronę graczy, którzy z marką związani są od lat. To swego rodzaju podziękowanie za wspólną podróż. Co nie zmienia faktu, że również nowi użytkownicy docenią firmową grę Sony.

Gra Astro's Playroom na PS5
(źródło: respawwn.com)

To doskonały przykład udanego i przemyślanego advergamingu, czyli wykorzystania gry wideo jako narzędzia marketingowego. Jednak nie wszystkie firmy mają takie możliwości technologiczne jak Sony, i stworzenie rozbudowanej gry będzie dla nich zbyt kosztowne.

Dla takich firm ciekawą i lepszą opcją będzie mini gra przeglądarkowa. Konsument, zamiast oglądać kolejną reklamę, może zagrać w prostą i odstresowującą grę. Takie rozwiązanie ma jeszcze dwie zalety:

  • automatyczne zbieranie danych na temat grającego, jak np. czas gry;
  • możliwość połączenia z promocją w social media.

Jeśli gra przypadnie użytkownikom do gustu, to chętnie podzielą się nią ze znajomymi i w ten sposób krąg odbiorców naturalnie się poszerzy, a wraz z nim zasięgi marki czy kampanii. Wszystkie elementy gry można dopasować do potrzeb firmy – tła, logo, interfejs, postacie, kolorystykę, dźwięki i muzykę, elementy animowane i oczywiście rozgrywkę. Możliwości są niemal nieograniczone. 

Poniżej kilka przykładów mini gier reklamowych.

  1. Kapsel Tymbarka. Platformówka, w której sterujemy kapslem, a nasze zadanie polega na omijaniu przeszkód i zbieraniu gwiazdek. Gra ma już dwie edycje i dostępna jest na stronie firmy.
  2. Gry Red Bulla. Red Bull tworzy gry zgodnie ze swoją polityką aktywnego i sportowego trybu życia – wyścigi, latanie samolotem, jazda motorem i wiele innych. Dla dzieci i dla dorosłych.
  3. Gry Kubusia i Kinder. Przykład gier skierowanych do najmłodszych. Kubuś na swojej stronie udostępnia gry związane z różnymi dziedzinami dziecięcego życia. Natomiast firma Kinder w swoich jajkach-niespodziankach umieszcza QR kody, które po zeskanowaniu pozwalają ożywić zabawki i przenieść je do wirtualnej rozgrywki w specjalnej aplikacji. W obu przypadkach gry mają charakter edukacyjny i stymulują rozwój dzieci.
  4. Noc na Zamku PZU. Gra promowała firmę PZU i jej zmiany wizerunkowe podczas Nocy Muzeów w Warszawie. Sposób prezentacji był wyjątkowy, ponieważ gra była wyświetlana na jednym z budynków Zamku Królewskiego, a gracze używali swoich telefonów do sterowania postaciami, których celem było zbieranie konkretnych elementów na planszy. Dodatkowo gra dawała możliwość grania ze znajomymi w zespole maksymalnie 6 osób.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak personalizacja małych nakładów katalogów może zwiększyć skuteczność Twojej strategii marketingowej?
Jak personalizacja małych nakładów katalogów może zwiększyć skuteczność Twojej strategii marketingowej?
Poznaj sekret skutecznej strategii marketingowej poprzez personalizację małych nakładów katalogów. Sprawdź, jak dostosowanie produktów do indywidualnych potrzeb odbiorców, może przyczynić się do zwiększenia Twojej sprzedaży.
Jak efektywnie wykorzystać naklejki w strategii marketingowej twojej firmy?
Jak efektywnie wykorzystać naklejki w strategii marketingowej twojej firmy?
Odkryj moc marketingu naklejkami! Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, jak efektywnie zastosować naklejki w swojej strategii marketingowej.
Jak efektywnie wykorzystać materiały promocyjne na wydarzeniach biznesowych
Jak efektywnie wykorzystać materiały promocyjne na wydarzeniach biznesowych
Odkryj praktyczne triki, jak efektywnie wykorzystać materiały promocyjne na wydarzeniach biznesowych i zwiększyć swoją widoczność. Dowiedz się, jak przyciągnąć więcej klientów i zbudować silną markę.
Ostatnie wpisy