23 października na Netflix ukazał się „Gambit królowej” – w ciągu miesiąca serial stał się prawdziwym hitem, wysoko ocenianym przez widzów i krytyków na całym świecie.
Historia fikcyjnej szachistki Elizabeth „Beth” Harmon, która wkracza w zdominowany przez mężczyzn świat szachów i zmaga się z uzależnieniem od alkoholu oraz leków, również w Polsce cieszy się ogromną popularnością. Najlepiej świadczy o tym wzrost zainteresowania szachami i moda na ubrania w szachownicę.
Za sprawą serialu na całym świecie sprzedaż szachów znacząco wzrosła – EBay oświadczył, że w ciągu 10 dni od wypuszczenia „Gambitu królowej” zestawy szachowe zaczęły być wyszukiwane częściej o 273%. Z kolei firma Goliath Games odnotowała wzrost sprzedaży szachów o 1000%. Największą popularnością cieszą się klasyczne szachy drewniane, ale na rynku dostępne są także zestawy bardziej designerskie, eleganckie lub takie przeznaczone dla dzieci.
Oprócz tego zapanował trend na książki o tematyce szachowej, gadżety i akcesoria z motywem szachowym – plakaty, kubki, stojaki, pościel, poduszki, a nawet lampy w kształcie figur szachowych. Zapanowała też moda na ubrania i dodatki w szachownicę – czarno-białe stylizacje podbiły konta fashionistek i influencerek modowych w mediach społecznościowych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o fenomenie serialu, przeczytaj ten artykuł.