Wybór dobrego gadżetu reklamowego bywa trudny. Firmy często korzystają z najprostszych rozwiązań, jak notesy, długopisy i breloczki, a tymczasem warto postarać się o oryginalność.
Takim oryginalnym i wyjątkowym gadżetem może być reklamowa gra planszowa. To doskonałe połączenie marketingu i zabawy. Planszówki to forma rozrywki, która w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, więc taki upominek na pewno nie będzie kurzył się na półkach klientów. Każda rozgrywka będzie przypominała grającym o twojej firmie.
Gry planszowe z logo firmy stają się dziś coraz bardziej modnym i popularnym narzędziem marketingowym. Przy stosunkowo niskich kosztach, zachowują swoją użyteczność dla marki przez długi czas. Ludzie, którzy otrzymali grę w prezencie, chętnie w nią grają i pokazują ją innym, promując twoją markę całkowicie za darmo. Gry sprzyjają popularyzacji firmy przez produkt masowy i odpowiedni dla odbiorców w różnym wieku, dzięki czemu pozwalają na dotarcie do nowych grup docelowych. Taka forma reklamy nie jest też dla odbiorcy irytująca czy drażniąca, a pozytywne doświadczenia z rozrywki wpływają na miłe skojarzenia z marką.
Najmniej kosztowną opcją jest dodanie do gotowej gry elementów wizerunkowych firmy – logo i firmowych kolorów. Odpowiednio stylizuje się pudełko i komponenty gry. Można w ten sposób przygotować talię kart, zestaw domino albo klasycznego chińczyka.
W bardziej złożonym wariancie w grze można przerysować ilustracje albo stworzyć całkiem nowe komponenty i zaadaptować mechanikę do potrzeb firmy.
Najbardziej kosztowne i czasochłonne będzie przygotowanie nowej gry od podstaw. Ta opcja daje jednak największe możliwości stworzenia gadżetu spójnego z wizerunkiem firmy, nie tylko na poziomie wizualnym, ale także w samej rozgrywce i mechanikach gry.
Jedna z najpopularniejszych gier planszowych na świecie, czyli Monopoly, ma obecnie wiele wersji związanych z jakąś marką – Star Wars, Gra o Tron, Harry Potter, ale też Facebook czy grą wideo Fallout firmy Bethesda. Znaleźć można również edycje promujące polskie miasta (Kraków, Gdańsk, Toruń) lub kluby sportowe takie jak Legia Warszawa i KKS Lech Poznań.
W klasycznej grze Mafia postacie zmieniono na złych hakerów i uczciwych pracowników – programistów, testerów oprogramowania, administratorów, kierowników biura itd. Zmieniono również okoliczności rozgrywki – akcja toczy się w dużej korporacji, podobnej do Mail.ru. Z opisu postaci w zasadach jasno wynika, jak wygląda praca różnych pracowników IT, więc gra w przystępny sposób dostarcza informacji o tym, jak wyglądają realia środowiska.
Producenci konsol nowej generacji PS5 dali użytkownikom nie tylko wspaniały sprzęt, ale także grę na start. I to nie byle jaką, bo urocza platformówka Astro’s Playroom prezentuje całą historię marki i wszystkie jej produkty, od pierwszej konsoli do jej najnowszej wersji. W tym wypadku gra jest w głównej mierze ukłonem w stronę graczy, którzy z marką związani są od lat. To swego rodzaju podziękowanie za wspólną podróż. Co nie zmienia faktu, że również nowi użytkownicy docenią firmową grę Sony.
To doskonały przykład udanego i przemyślanego advergamingu, czyli wykorzystania gry wideo jako narzędzia marketingowego. Jednak nie wszystkie firmy mają takie możliwości technologiczne jak Sony, i stworzenie rozbudowanej gry będzie dla nich zbyt kosztowne.
Dla takich firm ciekawą i lepszą opcją będzie mini gra przeglądarkowa. Konsument, zamiast oglądać kolejną reklamę, może zagrać w prostą i odstresowującą grę. Takie rozwiązanie ma jeszcze dwie zalety:
Jeśli gra przypadnie użytkownikom do gustu, to chętnie podzielą się nią ze znajomymi i w ten sposób krąg odbiorców naturalnie się poszerzy, a wraz z nim zasięgi marki czy kampanii. Wszystkie elementy gry można dopasować do potrzeb firmy – tła, logo, interfejs, postacie, kolorystykę, dźwięki i muzykę, elementy animowane i oczywiście rozgrywkę. Możliwości są niemal nieograniczone.
Poniżej kilka przykładów mini gier reklamowych.