Artykuł sponsorowany
Dzięki identyfikacji wizualnej kreujesz wrażenie poprzez widoczne elementy Twojej marki. Jest to niezwykle ważny element i forma komunikacji, która może przynieść zarówno mnóstwo korzyści, jak i szkody.
Identyfikacja wizualna to wszystkie obrazy i informacje graficzne, które wyrażają, czym jest marka i odróżniają ją od wszystkich innych. Innymi słowy, opisuje wszystko, co klienci mogą fizycznie zobaczyć, od logo po wystrój sklepu. Często identyfikacja wizualna kończy się opracowaniem przewodnika po stylu marki, który zawiera spójne instrukcje dotyczące tego, jak marka powinna być wizualnie reprezentowana przez cały czas i w każdej sytuacji.
Identyfikacja wizualna ma nieodłączny związek z identyfikacją marki.
Z jednej strony tożsamość marki jest holistycznym wyrazem wszystkiego, co sprawia, że marka jest tym, czym jest. Obejmuje identyfikację wizualną wraz z elementami pozawizualnymi, takimi jak głos marki, przewodniki edycji tekstów, deklaracja misji, podstawowe wartości itp.
Jednocześnie identyfikacja wizualna jest odrębną dyscypliną, która wymaga innego procesu myślowego i podejścia niż tożsamość marki jako całości. Chociaż nakładają się na siebie, każdą z nich zajmuje się osoba na innym stanowisku. Identyfikacja marki jest nadzorowana przez marketerów, a identyfikacja wizualna obejmuje projektantów i dyrektorów kreatywnych, którzy zajmują się zadaniami takimi, jak np. projektowanie opakowań.
Krótko mówiąc, identyfikacja marki opisuje, czym jest marka od wewnątrz, podczas gdy identyfikacja wizualna wyraża, kim jest marka na zewnątrz.
Celem identyfikacji wizualnej jest:
Identyfikacja marki powinna kierować grafiką, a nie odwrotnie. W końcu Twoje wizualizacje mają na celu wyrażanie tego, kim jesteś, więc warto najpierw dowiedzieć się, o co Ci chodzi.
Chociaż nie musisz mieć na uwadze każdego aspektu swojej marki (ponieważ marki mogą i powinny ewoluować w czasie), zdecyduj o podstawach strategii swojej marki: jaka jest Twoja misja? Jaki jest Twój styl komunikacji? Jakie są Twoje podstawowe wartości? Kim jest Twoja persona zakupowa? W jaki sposób Twoja marka pomaga ludziom?
Takie pytania i wiele innych pomagają zobaczyć Twoją markę jako postać, jak wyglądałaby i brzmiała, gdyby była prawdziwą osobą. Postrzeganie swojej marki jako osoby znacznie ułatwi rozpoznanie, które wizualne „stroje”, np. naklejki foliowe, pasują, a które nie podczas tworzenia tożsamości wizualnej.
Oczywiście istnieje wiele komunikatów, pomysłów i historii, które może przekazać Twoja identyfikacja wizualna. Tak wiele opcji może być błogosławieństwem i przekleństwem. Aby uniknąć nieporozumień, najlepiej skupić się na jednej wiadomości. Konsumenci zdobędą informacje wizualne w ciągu kilku sekund i jeśli nie będą aktywnie poszukiwać Twojej marki, będą działać równie szybko. Masz ograniczony czas na zrobienie wrażenia, więc ważne jest, aby skupić się na jednym z najważniejszych dań na wynos.
Biorąc pod uwagę samą ilość zabezpieczeń marki, które będą gromadzić się przez lata działalności, Twoja identyfikacja wizualna nieuchronnie będzie obejmować wiele ruchomych części. Wyzwaniem jest upewnienie się, że każdy element wizualny, bez względu na jego przeznaczenie lub środek, wygląda jak część tej samej marki. Tutaj kluczowe może być posiadanie dobrze udokumentowanych wytycznych dotyczących stylu marki.
Innym wyzwaniem związanym ze spójnością wizualną jest nadmiarowość: marka, która jest zbyt przewidywalna, może zniknąć w tłumie innych. Jedną z podstawowych zasad projektowania, która oddziela elementy projektu od tła, jest kontrast. Poszukaj okazji, aby nasycić istniejącą markę wizualną nowym i zróżnicowanym kontrastem. Liczni projektanci i usługodawcy, jak Raczyńska Design, którzy dostępni są na stronie raczynska.com, pomogą Ci stworzyć odpowiednią identyfikację, dzięki której będziesz wyróżniał się na rynku.